- WRITINGS
EVERYTHING ON
Ephemera
CONCEPT NOTE
‘যখন দেখি ওরা কাজ করে গ্রামে বন্দরে,
শুধুই ফসল ফলায়, ঘাম ঝড়ায় মাঠে প্রান্তরে
তখন ভালো লাগে না, লাগে না কোন কিছুই’
–মহীনের ঘোড়াগুলি (Mohiner Ghoraguli)
In our day-to-day interactions and exchanges, we often use the sound or word “EEYE” in place of something that we have forgotten.
In the light of this exhibition, for whom has the word “Eeye” been used?
Who are they?
Do they belong to that marginalized breed of human flesh and blood that does not leave a mark of their existence on the billboards of the society? Nameless and casteless, this ignored or cornered class has always been kept under our reigns, barred from societal acceptance. However, they have always played a vital role in organising the dire necessities of our daily lives. These hardworking beings with their silent footsteps have been creating the foundation on which we exist for ages now.
This society has a section of rich, egoistic, and authoritative people who have always been negligent towards these “eeye” beings and pushed them to darkness while standing on the stage the latter have created, singing unrighteous and flamboyant praises about themselves and their opulence.
What kind of a society is this?? Don’t we hesitate to rob off the existence of those beings who serve as the backbones of our society? There are many among us who are indulged in wearing the crown themselves, but those who perspire from head to toe win over death to provide us with a stable and steady lifestyle while losing themselves in the process. Their pockets always echo emptiness. Their unanimous cries and their voices hardly ever reach our ears. Their tales always gets obliviated from the pages of history, yet “Only they paddle the boat, only they hold the radar.”
These “Eeye” people always sigh quietly in the dark alleys of our society.
Pradip Patra is one such person who has grown up among these “eeye” people. Naturally, he considers himself to be one of them. These people are close to his heart; these people are his kin. The odour of their sweat, everlasting hunger, shelter less abode, selfless hard work—all these are rather familiar territories of Pradip’s life.
Ayan Mukherjee
Curator
ইয়ে….Nobody
‘যখন দেখি ওরা কাজ করে গ্রামে বন্দরে,
শুধুই ফসল ফলায়, ঘাম ঝড়ায় মাঠে প্রান্তরে
তখন ভালো লাগে না, লাগে না কোন কিছুই’
–মহীনের ঘোড়াগুলি (Mohiner Ghoraguli)
আমাদের পারস্পরিক কথাবার্তার দৈনন্দিন আদান-প্রদানের ক্ষেত্রে আমরা অনেক সময় ভুলে যাওয়া কোনো কিছুর পরিবর্তে ‘ইয়ে‘ শব্দটা ব্যবহার করে থাকি।
এই প্রদর্শনীর ভাবনার প্রেক্ষাপটে ‘ইয়ে‘ শব্দটি কাদের জন্যে ব্যবহার করা হয়েছে? এরা কারা???
এরা কি সেই গোষ্ঠীর মানুষ যাদের কোনো অস্তিত্বের দাগ নেই আমাদের জীবনের মানচিত্রে?? নাম গোত্রহীন, এই কোনঠাসা ‘ইয়ে‘ গোষ্ঠীর দলকে আমরা পদদলিত করে রাখি সমাজের তথাকথিত লোকচক্ষুর অন্তরালে। এরাই অথচ আমাদের অন্ন বস্ত্র বাসস্থানের মূল ব্যবস্থা করে চলেছ যুগেযুগে, এইসব কর্মযোগী পরিশ্রমী মানুষেরা তাদের নীরব পদধ্বনির দ্বারা সমাজের ভিত ও কাঠামো গড়ে তোলে।
এই সমাজের এক অংশের কিছু অর্থ অহংকারী স্বেচ্ছাচারী মানুষ এই ‘ইয়ে’ নামক প্রাণ গুলোকে একটা উপেক্ষিত অন্ধকার গহ্বরে ঠেলে দিয়ে তাদেরই তৈরী করা মঞ্চের উপর দাঁড়িয়ে নিরন্তর উচ্চস্বরে নিজেদের যশ ও খ্যাতি লাভের মিথ্যে জয়গান গেয়ে চলেছে। এ কেমন সমাজ? যারা সমাজের মেরুদণ্ড তাদেরই সমূলে প্রতিনিয়ত উৎখাত করতে এতোটুকু দ্বিধা বোধ করিনা আমরা?? আমাদের মধ্যে অনেকেই নিজেদের মাথায় সম্রাটের মুকুট পড়াতে ব্যস্ত, অথচ যারা নিজেদের মাথার ঘাম পায়ে ফেলে ,মৃত্যু কে জয় করে আমাদের যাপনকে একটা দৃড় কাঠামোয় বাঁধতে নিজেদের উজাড় করে দেয় ,তাদের ঝুলি সর্বদা শূন্যতাতেই ভরে থাকে। তাদের কন্ঠস্বর কখনোই সমাজের কানে পৌঁছায়না। তাদের গল্প গুলো ইতিহাসের পাতা থেকে সর্বদাই হারিয়ে যায়, তবুও ‘এরাই টানে দাঁড়, ধরে থাকে হাল’।
এই ‘ইয়ে’ নামক মানুষগুলি চিরকালই যত্ন সহকারে নীরবে নিশ্বাস ফেলে সমাজের এক অন্ধকার কোণে।
চিত্রশিল্পী প্রদীপ পাত্র এই ‘ইয়ে’ নামক মানুষগুলোর মধ্যে থেকেই বেড়ে ওঠা একজন। স্বভাবত সে নিজেকে তাদেরই একজন মনে করে। এই মানুষ গুলো প্রদীপের মনের মানুষ , এই মানুষ গুলো প্রদীপের আপনজন। এদের ঘামের গন্ধ, ক্ষুদার্ত দিনযাপন, মাথার উপর ছাদহীন দৈনন্দিন বসবাস, তাদের নিঃসার্থ কর্মযজ্ঞ এই সবগুলোই প্রদীপের খুব চেনা।
অয়ন মুখার্জ্জী
কিউরেটর
if they had a voice…
1
Are they the moon or the stain?
Are they ashes or fire?
Are they a drop or a wave?
Are they peace?
Or
Are they the pulse?
Of a living hell!!
Who would know them?
Where do they come from?
Who would tell them?
Who are they?
2
In search,
For a shoulder
As tears
Of bricks and wounds
And the smell of our mockery
Rolls down the faces
All night long…
Who do they look for??
While they are abandoned
Lost
On the way
Of an unnamed road!!
3
Time that fails to loose
Time that dresses,
Time that escapes our memory,
Rallies along
Hand in hand
With our hidings and suppressions
We may call for their help,
To make more time
Which could also confess???
4
Their Regeneration,
Their Redemption,
Their Retrospection,
Thirsts to hear
The division bell
That we might wish to ring someday??
After the dark
After the bothered nights,
To sing along
With them,
The Song of Songs
The song of their survival…
5
Come as you are,
To howl, to expound the
Parody songs on their existence
Which we compose
While, they sustain
With the hunger of fuming
Like a clear stream
Which reasons,
Their old enemy
The tide of time…
6
Come on now,
Let us all light the fire.
With all our fallacies
The indifferences
Gone
With the wind
And
Out of the fabric
Rotten due to lack of cold!!
7
The tattered streets
Which has no name?
Often murmurs their non-identity
Without a drop of paradox
And
Manifests their muted presence
The fearless in them,
Shall again reveal the sun
While,
The hollows in us
Would dress the gown of
Deceit and distortions
Yet again and again and again!
8
Would we again deny?
The ‘Aides of March’??
We may crumble once more.
Just like ‘Brutus’ once did!!!
9
And they wait for a morning
When the sun would unleash
To wash away the rain
Help them conquer.
Their inhibitions,
Their stammerings
And
Light them out,
Off the corner
10
There may be a long rain
And the city may taste flood,
And more flood,
An awakened ball of fire
May rise
From the marginalized
Land
To haunt, to burst out
To drown the time!!
And crown
A name
They require…
We must keep the clock awake!!!
Ayan Mukherjee